Semináře PC gramotnosti

Cíle rozvojového programu

Cílem tohoto rozvojového programu je seznámit účastníky se základními i pokročilejšími technikami ovládání PC.

Kurs je rozdělen do 6 seminářů s různou časovou dotací podle individuálních požadavků klientů. Důraz je kladen na osvojení základních pojmů a dovedností využívaných v informačních technologiích (IT), zároveň je předpokládána kandidátova základní znalost technického vybavení (hardware – monitor, klávesnice, myš, nosiče dat apod. ) a jeho porozumění základním pojmům informačních technologií (jako jsou např. bity a Bajty ) http://cs.wikipedia.org/wiki/Bajt, souvislostem mezi používanými aplikacemi a používání informačních sítí v počítačové praxi (internet, intranet, event. lokální síť, terminál, WiFi … ) Kandidát by měl být rovněž schopen ocenit význam používání informačních systémů v každodenních rutinních pracích a vliv osobních počítačů na zdraví člověka. Dále by měl mít základní přehled o bezpečnosti a právních problémech souvisejících s počítačem ( legální SW, IP adresa atd.)

Přínos pro účastníky

Po absolvování tohoto programu budou účastníci umět ovládat PC, užívat aplikace WORD, EXCEL, Internetové prohlížeče, Outlook a budou schopni vytvořit jednoduché textové a tabulkové dokumenty, ukládat a zpracovávat soubory v PC.

Zaměření a důraz na tréninkové techniky

Tréninkový program probíhá v poměru 30% teorie vztahující se k problematice a 70% praktických cvičení a tréninků v PC učebnách.

Seminář I.

Základní pojmy informačních technologií

seminář zahrnuje:

dotace 1 den 6 hod

  • Úvod do počítačové terminologie
    • Technické a programové vybavení, informační technologie
    • Typy počítačů
    • hlavní části osobního počítače
  • Technické vybavení
    • Procesor (Central Processing Unit – CPU)
    • Vstupní (input) zařízení
    • Výstupní (output) zařízení
  • Uchování dat
    • Zařízení určená k uchování dat
    • Druhy pamětí
    • Velikost paměti
    • Výkon počítače
  • Programové vybavení
    • Druhy SW
    • Operační systém
    • Aplikační SW
    • Vývoj systémů
  • Informační sítě
    • LAN a WAN
    • Telefonní síť ve výpočetní technice
    • Elektronická pošta
    • Internet
  • Využití počítače v praxi
    • Využití počítače v domácnostech
    • Využití počítače v práci a ve vzdělání
    • Využití počítače v denním životě
    • Dobré pracovní prostředí
    • Zdraví a bezpečnost
  • Zabezpečení, autorské právo a zákon
    • Bezpečnost
    • Počítačové viry
    • Autorské právo
    • Zákon na ochranu dat

Seminář II.

Práce s počítačem a správa souborů

seminář zahrnuje:

dotace 1 den 6 hod

  • Začínáme pracovat s počítačem
    • Zapnutí počítače
    • Správné vypnutí počítače
    • Restart počítače.
    • Vědět, kde a kdy se zobrazují základní systémové informace (operační systém, typ procesoru, instalovaná RAM atd.).
    • Použití funkcí on-line nápovědy
  • Prostředí pracovní plochy
    • Práce s ikonami – Vybírat a přesouvat ikony po pracovní ploše. Rozlišovat základní ikony: pevný disk, strom adresářů, adresáře/složky a soubory, regenerační zásobník/koš. Umět vytvořit zástupce nebo alias menu.
    • Práce s okny – Rozlišovat rozdílné části oken pracovní plochy: titulní lišta, panel nástrojů, pruh nabídky, stavový řádek, rolovací pruh
      • Porozumět, jak lze okna pracovní plochy zmenšovat, zvětšovat, měnit měřítko a zavírat.
      • Rozlišovat rozdílné části oken aplikací: titulní lišta, panel nástrojů, pruh nabídky, stavový řádek, rolovací pruh. Posunovat okna po pracovní ploše.
      • Porozumět, jak lze okna aplikací zmenšovat, zvětšovat, měnit měřítko a zavírat. Přesunovat se mezi otevřenými okny.
  • Práce se soubory
    • Složky (adresáře)
      • Porozumět základní struktuře složek (adresářů) počítače.
      • Tvorba adresářů/složek a dalších podadresářů/dílčích složek
      • Prohlížení adresářů/složek, možná kritéria pohledu: jméno, velikost, datum poslední aktualizace atd.
      • Zobrazení konfigurace pracovní plochy: datum a čas, nastavení hodnot, typ procesoru, instalovaná RAM, atd..
      • Zobrazení jednotlivých atributů souborů, např. jméno, velikost, typ souboru, datum poslední modifikace souboru atd..
      • Přejmenování souborů a adresářů/složek.
    • Kopírování, přesouvání a mazání
      • Vybrání jednoho nebo několika souborů v rámci sousedící nebo nesousedící skupiny.
      • Kopírování a přesouvání souborů v rámci adresářů/složek za účelem vytvoření duplicitních kopií.
      • Tvorba záložních kopií dat
      • Použití funkcí Vyjmout, Kopírovat a Vložit pro přesun souborů v rámci adresářů/složek
      • Vymazání souborů z jednoho nebo několika adresářů/složek
      • Vymazání vybraných adresářů/ složek
    • Vyhledávání
      • Použití nástrojů pro vyhledávání souboru nebo adresáře/ složky.
      • Vyhledávání podle jména, data vzniku, typu souboru nebo adresáře/složky.
  • Jednoduchá editace
    • Použití pro editaci textu
      • Spuštění aplikace pro editování nebo textového procesoru a vytvoření souboru
      • Uložení souboru do adresáře/složky.
      • Uložení souboru na přenosná média
      • Ukončení práce s textovým editorem.
  • Řízení tisku
    • Tisk
      • Schopnost tisknout na nainstalované tiskárně.
      • Změna standardní tiskárny podle seznamu instalovaných tiskáren
      • Sledování postupu tisku pomocí manažeru tisku z pracovní plochy.

Seminář III.

Textový editor WORD

seminář zahrnuje:

2 dny 2×6 hod. celkem 12 hod. výuky

  • Začínáme s textovým editorem
    • První kroky s textovým editorem
      • Spuštění textového editoru
      • Otevření existujícího dokumentu, jeho změna a uložení.
      • Otevření několika dokumentů najednou
      • Vytvoření nového dokumentu a jeho uložení.
      • Uložení existujícího dokumentu na pevný disk nebo na přenosný nosič
      • Zavírání dokumentů.
      • Používání funkcí on-line nápovědy.
    • Úprava základních nastavení
      • Změna režimu zobrazení stránky
      • Používání různých měřítek pohledů (zvětšení/zmenšení).
      • Změna panelu nástrojů.
    • Změny v dokumentech
      • Uložení existujícího dokumentu v jiných formátech (soubor txt, rtf, šablona dokumentu) nebo v jiných SW verzích
      • Ukládání dokumentů ve formátech vhodných pro prezentaci na stránce Web
  • Základní operace
    • Vkládání dat
      • Vložení písmen, slov, vět nebo malých částí textu.
      • Použití instrukce zrušení
      • Vkládání nového odstavce
      • Vkládání speciálních znaků/symbolů.
      • Vkládání zalomení stránky do dokumentu.
    • Výběr dat
      • Výběr znaku, slova, věty, odstavce nebo celého dokumentu,
    • Kopírování, přesouvání a mazání
      • Používání funkcí Kopírovat a Vložit pro kopírování a funkcí Vyjmout a Vložit pro přenášení textu v dokumentu.
      • Kopírování a přesun textu mezi aktivními dokumenty.
      • Mazání textu v dokumentech.
  • Formátování
    • Formátování textu
      • Změna fontů: velikosti a typu písma
      • Používání kurzívy, tučného a podtrženého písma
      • Použití různých barev v textu.
      • Použití voleb okrajů a zarovnávání písma v textu
      • Automatické rozdělování slov a jeho používání.
      • Odsazení textu v rámci dokumentu
      • Možnosti nastavení řádkování v dokumentu
      • Kopírování formátů z vybraného textu na jiný
    • Obecné formátování
      • Používání a nastavení tabulátorů, zarovnání doleva, doprava, na střed a podle desetinné čárky
      • Přidání rámečků a obrázků v dokumentu.
      • Používání odrážek a číslování odstavců.
    • Šablony
      • Výběr příslušné šablony dokumentu podle zadaných požadavků.
      • Práce se šablonou v dokumentu
  • Dokončení dokumentu
    • Styly a stránkování
      • Používání existujících stylů v dokumentu
      • Vložení číslování stránek do dokumentu,/li
    • Záhlaví a zápatí
      • Přidání záhlaví a zápatí do dokumentu
      • Vkládání data, autora, čísel stránek atd. do záhlaví a zápatí.
      • Použití základních voleb formátování textu v záhlaví a zápatí.
    • Pravopis a gramatika
      • Použití kontroly pravopisu a provádění příslušných změn
    • Celkový vzhled dokumentu
      • Úprava nastavení dokumentu, orientace stránky, její velikost atd..
      • Úprava okrajů v dokumentu
    • Příprava dokumentů pro tisk
      • Náhled dokumentu
      • Použití základních tiskových voleb.
      • Tisk dokumentu na instalované tiskárně
  • Složitější funkce
    • Tabulky
    • Obrázky a grafické objekty
    • Vkládání objektů
    • Hromadná korespondence
    • Hypertextové odkazy

Seminář IV.

Tabulkový editor EXCEL (A)

seminář zahrnuje:

2 dny 2×6 hod. celkem 12 hod. výuky

  • Začínáme s tabulkovým editorem
    • První kroky s tabulkovým editorem
      • Otevření a vytvoření jednoduché tabulky
      • Otevření existující tabulky, provedení změn a uložení
      • Otevření několika tabulek najednou
      • Vytvoření nové tabulky a její uložení
      • Uložení existující tabulky na pevný disk nebo přenosné medium
      • Zavření tabulky
      • Používání funkcí on-line nápovědy
    • Úprava základních nastavení
      • Změna režimu zobrazení tabulky
      • Použití nástroje pro zvětšení/zmenšení stránky
      • Úprava zobrazení panelu nástrojů
    • Změna dokumentu
      • Uložení existující tabulky v jiném formátu (soubor txt, šablona dokumentu) nebo v jiných SW verzích.
      • Uložení tabulky ve formátu umožňujícím prezentaci na stránce Web.
  • Základní operace
    • Vkládání dat
      • Vkládání číselných hodnot do buňky
      • Vkládání textu do buňky
      • Vkládání symbolů nebo speciálních znaků do buňky
      • Vkládání jednoduchých vzorců do buňky
      • Použití příkazu zrušení
    • Výběr dat
      • Výběr buňky nebo určitého počtu sousedících nebo nesousedících buněk
      • Výběr řádku nebo sloupce. Výběr určitého počtu sousedících nebo nesousedících sloupců nebo řádků
    • Kopírování, přesouvání, mazání
      • Použití funkce Kopírovat a Vložit pro duplikování obsahu buněk do jiné části tabulky
      • Použití funkce Vyjmout a Vložit pro přesun obsahu buněk v rámci tabulky
      • Přesun obsahu buněk mezi tabulkami v rámci jednoho souboru z listu na list
      • Vymazání obsahu buněk ve vybraném rozsahu buněk
    • Vyhledávání a nahrazování
      • Použití příkazu pro vyhledání vybraného obsahu buňky
      • Použití příkazu pro nahrazení vybraného obsahu buňky.
    • Řádky a sloupce
      • Vkládání řádků a sloupců do tabulky
      • Změna výšky řádku a šířky sloupce
      • Vymazání vybraných řádků a sloupců
    • Třídění dat
      • Třídění vybraných dat numericky vzestupně nebo sestupně
      • Třídění vybraných dat abecedně vzestupně nebo sestupně
  • Vzorce a funkce
    • Aritmetické a logické vzorce
      • Použití základních aritmetických a logických vzorců v tabulce (sčítání, odečítání, násobení, dělení)
      • Rozpoznání základních chybových hlášení souvisejících se vzorci
      • Použití nástroje pro automatické vyplňování/ nástroje pro kopírování nebo inkrementované zavádění dat
      • Pochopení a použití relativního odkazu na buňku ve vzorcích nebo funkcích
      • Pochopení a použití absolutního odkazu na buňku ve vzorcích nebo funkcích
    • Práce s funkcemi
      • Práce s funkcí SUMA
      • Práce s funkcí PRŮMĚR

Seminář V.

Tabulkový editor EXCEL (B)

seminář zahrnuje:

2 dny 2×6 hod. celkem 12 hod. výuky

  • Formátování
    • Formátování buněk – čísel
      • Formátování zobrazení čísel v buňce: počet desetinných míst, počet nul za desetinnou čárkou, oddělování tisíců
      • Formátování buněk pro zobrazení různých stylů datových údajů
      • Formátování buněk pro zobrazení různých symbolů měny
      • Formátování buněk pro zobrazení čísel jako procent
    • Formátování buněk – textu
      • Změna velikosti textu. Formátování textu: tučný, kurzíva, typ písma
      • Změna barvy textu
      • Změna orientace textu
    • Formátování buněk – rozsahů buněk
      • Vystředění a zarovnání obsahu buněk ve vybraném rozsahu buněk: doleva a doprava, nahoru a dolů
      • Ohraničení a stínování vybraného rozsahu buněk
    • Pravopis
      • Použití kontroly pravopisu a provádění případných oprav
    • Celkový vzhled tabulky
      • Úprava nastavení okrajů dokumentu
      • Úprava nastavení dokumentu tak, aby vyplnil jednu stránku
      • Přidání záhlaví a zápatí
      • Změna orientace dokumentu – vertikálně nebo horizontálně, velikost stránky, atd.
  • Tisk
    • Tisk jednoduchých tabulek
      • Použití základních voleb tisku.
      • Náhled na tabulku
      • Tisk tabulky nebo několika tabulek
      • Tisk vybrané části tabulky nebo předvoleného rozsahu buněk
  • Pokročilé funkce
    • Vkládání objektů
      • Vkládání objektů do tabulky: soubory grafických dat, grafy, textové soubory, atd.
      • Přesouvání a změna velikosti vložených objektů v rámci tabulky
    • Diagramy a grafy
      • Analýza dat tvorbou různých druhů diagramů a grafů z údajů tabulky, např. výsečové diagramy, sloupcové grafy, histogramy
      • Editování nebo změna diagramu nebo grafu: přidání názvu nebo označení, změna měřítka. Úprava barev v diagramu nebo grafu
      • Změna typu diagramu
      • Přesun a vymazání diagramů nebo grafů

Seminář VI.

Služby informačních sítí

seminář zahrnuje:

dotace 1 den 6 hod

  • Začínáme s Internetem
    • První kroky s Internetem
      • Otevření aplikace prohlížení Internetu
      • Orientace v uspořádání a struktuře internetových adres
      • Zobrazení vybrané webové stránky
      • Změna nastavení prohlížeče
      • Ukončení práce s prohlížečem
      • Používání funkcí on-line nápovědy
  • Web navigace
    • Přístup na adresu Web
      • Otevření URL a přečtení dat
      • Otevření textového nebo grafického odkazu a návrat na původní stránku
      • Speciální stránky pro vyhledání podle kriterií
  • Prohledávání Web stránek
    • Používání vyhledávacích nástrojů
      • Definice vyhledávacích požadavků
      • Používání klíčových slov
      • Používání základních logických operací při vyhledávání
    • Tisk
      • Náhled na dokument
      • Úprava voleb nastavení stránky
      • Označení výběru
      • Tisk Web stránky
  • Záložky
    • Tvorba záložek
      • Otevření Web stránky označené záložkou
      • Přidání záložky na Web stránku
  • Začínáme s elektronickou poštou
    • První kroky s elektronickou poštou
      • Otevření aplikace elektronické pošty
      • Otevření poštovní schránky vybraného uživatele
      • Otevření jednotlivých zpráv
      • Ukončení aplikace elektronické pošty
    • Úprava základního nastavení
      • Změna režimu zobrazení
      • Změna panelu nástrojů
  • Práce se zprávami
    • Odesílání zpráv
      • Vytvoření nové zprávy
      • Vložení poštovní adresy do pole „mailto“.
      • Vložení titulku do zprávy
      • Použití kontroly pravopisu
      • Připojení souboru ke zprávě
      • Specifikace důležitosti zprávy
    • Kopírování, přesouvání a mazání
      • Použití funkcí Kopírovat a Vložit pro duplikování textu v rámci zprávy nebo do jiné aktivní zprávy
      • Použití funkcí Vyjmout a Vložit pro přesun textu v rámci zprávy nebo do jiné aktivní zprávy
      • Použití funkcí Vyjmout a Vložit pro vložení textu z jiného zdroje do zprávy
      • Vymazání textu ve zprávě
      • Vymazání souboru připojeného ke zprávě
    • Čtení zpráv
      • Označení/zvýraznění zpráv v poštovní složce
      • Využití různých přihrádek pošty
    • Odpověď na zprávu
      • Využití funkce Odpověď na zprávu
      • Využití funkce Odpověď na zprávu více adresátům
      • Odpověď s vložením původní zprávy
      • Přesměrování zprávy
  • Používání adres
    • Používání adresářů
      • Přidání adresy do seznamu adres
      • Vymazání adresy ze seznamu adres
      • Vytvoření nového seznamu adres/distribučního seznamu
    • Zprávy určené několika adresátům
      • Odpověď na zprávu s použitím distribučního seznamu
      • Odpověď na několik adres s použitím kopie
  • Správa zpráv
    • Organizace zpráv
      • Vyhledávání zpráv
      • Vytvoření nové poštovní složky
      • Vymazání zprávy
      • Přesunutí zprávy do jiné složky
      • Třídění zpráv podle jména, tématu, data, atd.