Cíle rozvojového programu
Cílem tohoto rozvojového programu je seznámit účastníky se základními i pokročilejšími technikami ovládání PC.
Kurs je rozdělen do 6 seminářů s různou časovou dotací podle individuálních požadavků klientů. Důraz je kladen na osvojení základních pojmů a dovedností využívaných v informačních technologiích (IT), zároveň je předpokládána kandidátova základní znalost technického vybavení (hardware – monitor, klávesnice, myš, nosiče dat apod. ) a jeho porozumění základním pojmům informačních technologií (jako jsou např. bity a Bajty ) http://cs.wikipedia.org/wiki/Bajt, souvislostem mezi používanými aplikacemi a používání informačních sítí v počítačové praxi (internet, intranet, event. lokální síť, terminál, WiFi … ) Kandidát by měl být rovněž schopen ocenit význam používání informačních systémů v každodenních rutinních pracích a vliv osobních počítačů na zdraví člověka. Dále by měl mít základní přehled o bezpečnosti a právních problémech souvisejících s počítačem ( legální SW, IP adresa atd.)
Přínos pro účastníky
Po absolvování tohoto programu budou účastníci umět ovládat PC, užívat aplikace WORD, EXCEL, Internetové prohlížeče, Outlook a budou schopni vytvořit jednoduché textové a tabulkové dokumenty, ukládat a zpracovávat soubory v PC.
Zaměření a důraz na tréninkové techniky
Tréninkový program probíhá v poměru 30% teorie vztahující se k problematice a 70% praktických cvičení a tréninků v PC učebnách.
Seminář I.
Základní pojmy informačních technologií
seminář zahrnuje:
dotace 1 den 6 hod
- Úvod do počítačové terminologie
- Technické a programové vybavení, informační technologie
- Typy počítačů
- hlavní části osobního počítače
- Technické vybavení
- Procesor (Central Processing Unit – CPU)
- Vstupní (input) zařízení
- Výstupní (output) zařízení
- Uchování dat
- Zařízení určená k uchování dat
- Druhy pamětí
- Velikost paměti
- Výkon počítače
- Programové vybavení
- Druhy SW
- Operační systém
- Aplikační SW
- Vývoj systémů
- Informační sítě
- LAN a WAN
- Telefonní síť ve výpočetní technice
- Elektronická pošta
- Internet
- Využití počítače v praxi
- Využití počítače v domácnostech
- Využití počítače v práci a ve vzdělání
- Využití počítače v denním životě
- Dobré pracovní prostředí
- Zdraví a bezpečnost
- Zabezpečení, autorské právo a zákon
- Bezpečnost
- Počítačové viry
- Autorské právo
- Zákon na ochranu dat
Seminář II.
Práce s počítačem a správa souborů
seminář zahrnuje:
dotace 1 den 6 hod
- Začínáme pracovat s počítačem
- Zapnutí počítače
- Správné vypnutí počítače
- Restart počítače.
- Vědět, kde a kdy se zobrazují základní systémové informace (operační systém, typ procesoru, instalovaná RAM atd.).
- Použití funkcí on-line nápovědy
- Prostředí pracovní plochy
- Práce s ikonami – Vybírat a přesouvat ikony po pracovní ploše. Rozlišovat základní ikony: pevný disk, strom adresářů, adresáře/složky a soubory, regenerační zásobník/koš. Umět vytvořit zástupce nebo alias menu.
- Práce s okny – Rozlišovat rozdílné části oken pracovní plochy: titulní lišta, panel nástrojů, pruh nabídky, stavový řádek, rolovací pruh
- Porozumět, jak lze okna pracovní plochy zmenšovat, zvětšovat, měnit měřítko a zavírat.
- Rozlišovat rozdílné části oken aplikací: titulní lišta, panel nástrojů, pruh nabídky, stavový řádek, rolovací pruh. Posunovat okna po pracovní ploše.
- Porozumět, jak lze okna aplikací zmenšovat, zvětšovat, měnit měřítko a zavírat. Přesunovat se mezi otevřenými okny.
- Práce se soubory
- Složky (adresáře)
- Porozumět základní struktuře složek (adresářů) počítače.
- Tvorba adresářů/složek a dalších podadresářů/dílčích složek
- Prohlížení adresářů/složek, možná kritéria pohledu: jméno, velikost, datum poslední aktualizace atd.
- Zobrazení konfigurace pracovní plochy: datum a čas, nastavení hodnot, typ procesoru, instalovaná RAM, atd..
- Zobrazení jednotlivých atributů souborů, např. jméno, velikost, typ souboru, datum poslední modifikace souboru atd..
- Přejmenování souborů a adresářů/složek.
- Kopírování, přesouvání a mazání
- Vybrání jednoho nebo několika souborů v rámci sousedící nebo nesousedící skupiny.
- Kopírování a přesouvání souborů v rámci adresářů/složek za účelem vytvoření duplicitních kopií.
- Tvorba záložních kopií dat
- Použití funkcí Vyjmout, Kopírovat a Vložit pro přesun souborů v rámci adresářů/složek
- Vymazání souborů z jednoho nebo několika adresářů/složek
- Vymazání vybraných adresářů/ složek
- Vyhledávání
- Použití nástrojů pro vyhledávání souboru nebo adresáře/ složky.
- Vyhledávání podle jména, data vzniku, typu souboru nebo adresáře/složky.
- Jednoduchá editace
- Použití pro editaci textu
- Spuštění aplikace pro editování nebo textového procesoru a vytvoření souboru
- Uložení souboru do adresáře/složky.
- Uložení souboru na přenosná média
- Ukončení práce s textovým editorem.
- Řízení tisku
- Tisk
- Schopnost tisknout na nainstalované tiskárně.
- Změna standardní tiskárny podle seznamu instalovaných tiskáren
- Sledování postupu tisku pomocí manažeru tisku z pracovní plochy.
Seminář III.
Textový editor WORD
seminář zahrnuje:
2 dny 2×6 hod. celkem 12 hod. výuky
- Začínáme s textovým editorem
- První kroky s textovým editorem
- Spuštění textového editoru
- Otevření existujícího dokumentu, jeho změna a uložení.
- Otevření několika dokumentů najednou
- Vytvoření nového dokumentu a jeho uložení.
- Uložení existujícího dokumentu na pevný disk nebo na přenosný nosič
- Zavírání dokumentů.
- Používání funkcí on-line nápovědy.
- Úprava základních nastavení
- Změna režimu zobrazení stránky
- Používání různých měřítek pohledů (zvětšení/zmenšení).
- Změna panelu nástrojů.
- Změny v dokumentech
- Uložení existujícího dokumentu v jiných formátech (soubor txt, rtf, šablona dokumentu) nebo v jiných SW verzích
- Ukládání dokumentů ve formátech vhodných pro prezentaci na stránce Web
- Základní operace
- Vkládání dat
- Vložení písmen, slov, vět nebo malých částí textu.
- Použití instrukce zrušení
- Vkládání nového odstavce
- Vkládání speciálních znaků/symbolů.
- Vkládání zalomení stránky do dokumentu.
- Výběr dat
- Výběr znaku, slova, věty, odstavce nebo celého dokumentu,
- Kopírování, přesouvání a mazání
- Používání funkcí Kopírovat a Vložit pro kopírování a funkcí Vyjmout a Vložit pro přenášení textu v dokumentu.
- Kopírování a přesun textu mezi aktivními dokumenty.
- Mazání textu v dokumentech.
- Formátování
- Formátování textu
- Změna fontů: velikosti a typu písma
- Používání kurzívy, tučného a podtrženého písma
- Použití různých barev v textu.
- Použití voleb okrajů a zarovnávání písma v textu
- Automatické rozdělování slov a jeho používání.
- Odsazení textu v rámci dokumentu
- Možnosti nastavení řádkování v dokumentu
- Kopírování formátů z vybraného textu na jiný
- Obecné formátování
- Používání a nastavení tabulátorů, zarovnání doleva, doprava, na střed a podle desetinné čárky
- Přidání rámečků a obrázků v dokumentu.
- Používání odrážek a číslování odstavců.
- Šablony
- Výběr příslušné šablony dokumentu podle zadaných požadavků.
- Práce se šablonou v dokumentu
- Dokončení dokumentu
- Styly a stránkování
- Používání existujících stylů v dokumentu
- Vložení číslování stránek do dokumentu,/li
- Záhlaví a zápatí
- Přidání záhlaví a zápatí do dokumentu
- Vkládání data, autora, čísel stránek atd. do záhlaví a zápatí.
- Použití základních voleb formátování textu v záhlaví a zápatí.
- Pravopis a gramatika
- Použití kontroly pravopisu a provádění příslušných změn
- Celkový vzhled dokumentu
- Úprava nastavení dokumentu, orientace stránky, její velikost atd..
- Úprava okrajů v dokumentu
- Příprava dokumentů pro tisk
- Náhled dokumentu
- Použití základních tiskových voleb.
- Tisk dokumentu na instalované tiskárně
- Složitější funkce
- Tabulky
- Obrázky a grafické objekty
- Vkládání objektů
- Hromadná korespondence
- Hypertextové odkazy
Seminář IV.
Tabulkový editor EXCEL (A)
seminář zahrnuje:
2 dny 2×6 hod. celkem 12 hod. výuky
- Začínáme s tabulkovým editorem
- První kroky s tabulkovým editorem
- Otevření a vytvoření jednoduché tabulky
- Otevření existující tabulky, provedení změn a uložení
- Otevření několika tabulek najednou
- Vytvoření nové tabulky a její uložení
- Uložení existující tabulky na pevný disk nebo přenosné medium
- Zavření tabulky
- Používání funkcí on-line nápovědy
- Úprava základních nastavení
- Změna režimu zobrazení tabulky
- Použití nástroje pro zvětšení/zmenšení stránky
- Úprava zobrazení panelu nástrojů
- Změna dokumentu
- Uložení existující tabulky v jiném formátu (soubor txt, šablona dokumentu) nebo v jiných SW verzích.
- Uložení tabulky ve formátu umožňujícím prezentaci na stránce Web.
- Základní operace
- Vkládání dat
- Vkládání číselných hodnot do buňky
- Vkládání textu do buňky
- Vkládání symbolů nebo speciálních znaků do buňky
- Vkládání jednoduchých vzorců do buňky
- Použití příkazu zrušení
- Výběr dat
- Výběr buňky nebo určitého počtu sousedících nebo nesousedících buněk
- Výběr řádku nebo sloupce. Výběr určitého počtu sousedících nebo nesousedících sloupců nebo řádků
- Kopírování, přesouvání, mazání
- Použití funkce Kopírovat a Vložit pro duplikování obsahu buněk do jiné části tabulky
- Použití funkce Vyjmout a Vložit pro přesun obsahu buněk v rámci tabulky
- Přesun obsahu buněk mezi tabulkami v rámci jednoho souboru z listu na list
- Vymazání obsahu buněk ve vybraném rozsahu buněk
- Vyhledávání a nahrazování
- Použití příkazu pro vyhledání vybraného obsahu buňky
- Použití příkazu pro nahrazení vybraného obsahu buňky.
- Řádky a sloupce
- Vkládání řádků a sloupců do tabulky
- Změna výšky řádku a šířky sloupce
- Vymazání vybraných řádků a sloupců
- Třídění dat
- Třídění vybraných dat numericky vzestupně nebo sestupně
- Třídění vybraných dat abecedně vzestupně nebo sestupně
- Vzorce a funkce
- Aritmetické a logické vzorce
- Použití základních aritmetických a logických vzorců v tabulce (sčítání, odečítání, násobení, dělení)
- Rozpoznání základních chybových hlášení souvisejících se vzorci
- Použití nástroje pro automatické vyplňování/ nástroje pro kopírování nebo inkrementované zavádění dat
- Pochopení a použití relativního odkazu na buňku ve vzorcích nebo funkcích
- Pochopení a použití absolutního odkazu na buňku ve vzorcích nebo funkcích
- Práce s funkcemi
- Práce s funkcí SUMA
- Práce s funkcí PRŮMĚR
Seminář V.
Tabulkový editor EXCEL (B)
seminář zahrnuje:
2 dny 2×6 hod. celkem 12 hod. výuky
- Formátování
- Formátování buněk – čísel
- Formátování zobrazení čísel v buňce: počet desetinných míst, počet nul za desetinnou čárkou, oddělování tisíců
- Formátování buněk pro zobrazení různých stylů datových údajů
- Formátování buněk pro zobrazení různých symbolů měny
- Formátování buněk pro zobrazení čísel jako procent
- Formátování buněk – textu
- Změna velikosti textu. Formátování textu: tučný, kurzíva, typ písma
- Změna barvy textu
- Změna orientace textu
- Formátování buněk – rozsahů buněk
- Vystředění a zarovnání obsahu buněk ve vybraném rozsahu buněk: doleva a doprava, nahoru a dolů
- Ohraničení a stínování vybraného rozsahu buněk
- Pravopis
- Použití kontroly pravopisu a provádění případných oprav
- Celkový vzhled tabulky
- Úprava nastavení okrajů dokumentu
- Úprava nastavení dokumentu tak, aby vyplnil jednu stránku
- Přidání záhlaví a zápatí
- Změna orientace dokumentu – vertikálně nebo horizontálně, velikost stránky, atd.
- Tisk
- Tisk jednoduchých tabulek
- Použití základních voleb tisku.
- Náhled na tabulku
- Tisk tabulky nebo několika tabulek
- Tisk vybrané části tabulky nebo předvoleného rozsahu buněk
- Pokročilé funkce
- Vkládání objektů
- Vkládání objektů do tabulky: soubory grafických dat, grafy, textové soubory, atd.
- Přesouvání a změna velikosti vložených objektů v rámci tabulky
- Diagramy a grafy
- Analýza dat tvorbou různých druhů diagramů a grafů z údajů tabulky, např. výsečové diagramy, sloupcové grafy, histogramy
- Editování nebo změna diagramu nebo grafu: přidání názvu nebo označení, změna měřítka. Úprava barev v diagramu nebo grafu
- Změna typu diagramu
- Přesun a vymazání diagramů nebo grafů
Seminář VI.
Služby informačních sítí
seminář zahrnuje:
dotace 1 den 6 hod
- Začínáme s Internetem
- První kroky s Internetem
- Otevření aplikace prohlížení Internetu
- Orientace v uspořádání a struktuře internetových adres
- Zobrazení vybrané webové stránky
- Změna nastavení prohlížeče
- Ukončení práce s prohlížečem
- Používání funkcí on-line nápovědy
- Web navigace
- Přístup na adresu Web
- Otevření URL a přečtení dat
- Otevření textového nebo grafického odkazu a návrat na původní stránku
- Speciální stránky pro vyhledání podle kriterií
- Prohledávání Web stránek
- Používání vyhledávacích nástrojů
- Definice vyhledávacích požadavků
- Používání klíčových slov
- Používání základních logických operací při vyhledávání
- Tisk
- Náhled na dokument
- Úprava voleb nastavení stránky
- Označení výběru
- Tisk Web stránky
- Záložky
- Tvorba záložek
- Otevření Web stránky označené záložkou
- Přidání záložky na Web stránku
- Začínáme s elektronickou poštou
- První kroky s elektronickou poštou
- Otevření aplikace elektronické pošty
- Otevření poštovní schránky vybraného uživatele
- Otevření jednotlivých zpráv
- Ukončení aplikace elektronické pošty
- Úprava základního nastavení
- Změna režimu zobrazení
- Změna panelu nástrojů
- Práce se zprávami
- Odesílání zpráv
- Vytvoření nové zprávy
- Vložení poštovní adresy do pole „mailto“.
- Vložení titulku do zprávy
- Použití kontroly pravopisu
- Připojení souboru ke zprávě
- Specifikace důležitosti zprávy
- Kopírování, přesouvání a mazání
- Použití funkcí Kopírovat a Vložit pro duplikování textu v rámci zprávy nebo do jiné aktivní zprávy
- Použití funkcí Vyjmout a Vložit pro přesun textu v rámci zprávy nebo do jiné aktivní zprávy
- Použití funkcí Vyjmout a Vložit pro vložení textu z jiného zdroje do zprávy
- Vymazání textu ve zprávě
- Vymazání souboru připojeného ke zprávě
- Čtení zpráv
- Označení/zvýraznění zpráv v poštovní složce
- Využití různých přihrádek pošty
- Odpověď na zprávu
- Využití funkce Odpověď na zprávu
- Využití funkce Odpověď na zprávu více adresátům
- Odpověď s vložením původní zprávy
- Přesměrování zprávy
- Používání adres
- Používání adresářů
- Přidání adresy do seznamu adres
- Vymazání adresy ze seznamu adres
- Vytvoření nového seznamu adres/distribučního seznamu
- Zprávy určené několika adresátům
- Odpověď na zprávu s použitím distribučního seznamu
- Odpověď na několik adres s použitím kopie
- Správa zpráv
- Organizace zpráv
- Vyhledávání zpráv
- Vytvoření nové poštovní složky
- Vymazání zprávy
- Přesunutí zprávy do jiné složky
- Třídění zpráv podle jména, tématu, data, atd.